Ansökningsprocessen
Du får omedelbart svar på din ansökan och får veta hur mycket du kan låna.
Normalt får du pengarna på ditt konto i en annan bank inom en eller två bankdagar från att vi tagit emot din ansökan och godkänt alla dokument.
För att få ett lån:
- Du får inte ha några betaliningsanmärkningar eller utmätningsskulder.
- Du måste vara över 23 år, men inte äldre än 70 år.
- Du måste ha bott i Sverige i minst tre år.
- Din inkomst måste vara minst 15 000 kronor i månaden.
- Du måste ha tillräcklig återbetalningsförmåga för att kunna betala de månatliga avbetalningarna på ditt lån.
Ett privatlån kan användas til exakt vad du vil. Vi kräver inte att få veta vad lånet kommer användas til.
Nej, vi kräver inte att få veta vad du använder lånet till.
Kreditvärdighet är en av metoderna som banken använder för att bedöma kundens betalningsförmåga. Metoden utnyttjar statistiska uppgifter och grundar sig på ansökningsdata, information från kreditföretag samt din betalningshistorik eller dina nuvarande betalningsvanor. Den kan bland annat ge information om:
- Sannolikheten att lånet betalas tillbaka.
- Risken att lånet missbrukas.
Du fyller i en låneansökan på internet och får genast veta hur mycket du kan låna. Låneerbjudandet är inte bindande, du godkänner lånet först när du skriver under lånedokumenten elektroniskt. Vi går igenom ditt ärende och betalar ut lånet omedelbart om de angivna uppgifterna är korrekta. Du kan även ringa vår kundtjänst som hjälper dig att fylla i ansökan.
Du kan låna från 10.000 kronor till 500.000 kronor. Se här hur mycket du kan låna. Vi gör en individuell bedömning av hur mycket du kan låna. Om du lägger till en medsökande kan denne styrka din ansökan och du kan eventuellt få ett högre lånebelopp än om du ansöker om lånet ensam.
Det är möjligt att ladda upp nödvändiga dokument till låneansökan. Om du får ditt lönekvitto elektronisk i pdf-format kan du använda det i din ansökan. Kom ihåg att vi inte kan öppna lösenordsskyddade dokument. Du kan även spara pdf-dokumentet i bildformat och skicka det til oss. Om du inte har elektroniska dokument kan du skanna eller ta en bild på dem och skicka in dem. Se till att kvaliteten är bra så att dokumenten är lättlästa. Om du har frågor kring elektronisk signering eller uppladdningen av dokument, ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig genom processen.
Om du har laddat upp dokumenten i ansökan har vi tagit emot dem. Om du är osäker på detta kan du kontakta oss genom att ringa 08-509 285 00 eller skicka en mail till kundservice@leabank.se.
Ja, det är enkelt att lägga till en medsökande till ditt lån. En medsökande kan vara sambo eller make/maka som är registrerad på samma adress som du. Medsökanden måste uppfylla samma kriterier som huvudsökanden för att lånet ska kunna beviljas.
Om du vill betala tillbaka flera lån som du har hos andra banker, kan du enkelt sköta återbetalningen hos Lea bank.
Gör så här:
- Fyll i låneansökan på hemsidan.
- Efter att lånet betalats ut kontaktar du den andra banken för att komma överens om återbetalningen.
För att höja ditt lån skickar du in en ny låneansökan. Ange det totala lånebeloppet du önskar inklusive ditt befintliga lån.
Återbetalning
Om du är i en situation där hela eller delar av din inkomst gått förlorad kan du ansöka om en amorteringsfri period till collection@leabank.se. Om din ansökan blir godkänd innebär detta att du endast behöver betala ränta och avgifter.
I vissa fall kan vi erbjuda upp till tre månaders amorteringsfritt från och med nästa faktura vi skickar till dig.
För att få amorteringsfritt måste dina fakturor vara betalda och du måste ha varit vår kund i mer än tre månader.
Om du har betalningsproblem under en längre period kommer vi att be om dokumentation av din ekonomiska situation.
Du kan ansöka om en betalningsfri månad. Du behöver vara i fas med betalningarna och ha varit kund hos oss i mer än tre månader. Du kan ansöka genom att ta kontakt med oss på mejl: kundservice@leabank.se
Dina månadsfakturor kommer att läggas upp mot ett autogiroavtal. Du kommer även att motta kopior till din registrerade mejladress och på Min Sida. Har du frågor kring detta kan du ta kontakt med oss på telefon: 08-509 285 00 eller mejl: kundservice@leabank.se
Tyvärr erbjuder vi för närvarande bara ett förfallodatum per månad.
Om du vill betala tillbaka hela lånet ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Du får då en totalsumma och ett referensnummer för återbetalningen. Det är viktigt att du kontaktar oss skriftligt per e-post så att du får rätt återbetalningssumma. Lånet blir inte återbetalt om inte hela lånesumman, inklusive räntedagar, har återbetalats.
Om du önskar förlänga återbetalningstiden ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 08-509 285 00 eller kundservice@leabank.se.
Hos oss är det enkelt. Du använder samma OCR-nummer och plus/bankgiro som du vanligtvis använder för återbetalningen av lånet. Lånetiden förblir den samma, men månadskostnaden minskar. Om du har en obetald faktura kommer summan först att täckas upp mot denna och resten av inbetalningen registreras in som extra amortering.
Vid betalning av fakturan i din internetbank får du möjlighet att lägga till e-faktura.
Du kan lägga till autogiro i din internetbank. Skapa ett nytt avtal och sök efter Lea bank. För att skapa avtalet, använd OCR-numret från den senaste fakturan. Fakturan hittar du på Min sida.
Om du inte kan betala din faktura senast på förfallodagen får du så småningom en påminnelse och en påminnelseavgift tillkommer. Avgiften tillkommer på nästa faktura. Om du betalar den förfallna fakturan innan påminnelsen förfaller, fortsätter lånet som vanligt.
Om du har upprättat Autogiro är det viktigt att kontrollera beloppsgränsen så att uttaget går som det ska när du får pengar på ditt konto. Om gränsen inte är tillräckligt hög för att täcka två delbetalningsbelopp riskerar du att uttaget inte går igenom.
Om du inte betalar efter att du fått en påminnelse får du så småningom ett meddelande om uppsägning av din kredit i förtid. Du har då 30 dagar på dig att rätta till försummelsen på lånet innan hela låneavtalet i värsta fall sägs upp och hela lånet ska betalas tillbaka.
KOM IHÅG! Om du har förlorat eller haft en väsentligt minskad inkomst och har tecknat försäkring på lånet kan du ha rätt till ersättning.
Om ditt lån har skickats till bankens inkassobolag uppmanar vi dig att kontakta företaget för att höra dig för vilka möjligheter som finns.
Vi rekommenderar att du kontaktar Lowell: https://www.lowell.se/
Lea bank har börjat använda automatiserade telefonsamtal för att påminna kunder om förfallna fakturor. De automatiserade telefonsamtalen från Lea bank angående påminnelser kommer från telefonnummer +46 731214102. Kom ihåg att du alltid hittar en översikt över dina fakturor på Min Sida.
Avtal
Undertecknade avtal lagras elektroniskt hos Lea bank. En kopia av avtalet finns tillgängligt för kunden vid signering.
Lånavtalet är på svenska.
Kredittagaren har enligt konsumentkreditlagen rätt att inom 14 dagar ångra ingånget kreditavtalet. Ångerfristen börjar löpa från den dag då kreditavtalet ingicks. Önskar Kredittagaren utnyttja ångerrätten ska denne meddela Lea bank i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt.