Kundservice

Återbetalning

Om du är i en situation där hela eller delar av din inkomst gått förlorad kan du ansöka om en avdragsfri period til collection@leabank.se. Om din ansökan blir godkänd innebär detta att du endast behöver betala ränta och avgifter.

I vissa fall kan vi erbjuda upp till tre månaders avdragsfrihet från och med nästa faktura vi skickar till dig.

För att få avdragsfrihet måste dina fakturor vara betalda och du måste ha varit vår kund i mer än tre månader.

Om du har betalningsproblem under en längre period kommer vi att be om dokumentation av din ekonomiska situation.

Tyvärr kan vi inte erbjuda betalningsfrihet, men om du är i en situation där hela eller delar av din inkomst gått förlorad kan du ansöka om avdragsfrihet. Se frågan "Kan jag få avdragsfrihet?" för att se hur du ansöker om detta.

Första fakturan kommer som brev i posten. Du kan beställa e-faktura eller autogiro i din internetbank när du betalar första fakturan.

Tyvärr erbjuder vi för närvarande bara ett förfallodatum per månad.

Om du vill betala tillbaka hela lånet ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Du får då en totalsumma och ett referensnummer för återbetalningen. Det är viktigt att du kontaktar oss skriftligt per e-post så att du får rätt återbetalningssumma. Lånet blir inte återbetalt om inte hela lånesumman, inklusive räntedagar, har återbetalats.

Om du önskar förlänga återbetalningstiden ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 08 509 285 00 eller kundservice@leabank.se.

Hos oss är det enkelt. Du använder samma referensnummer och kontonummer som du vanligtvis använder för återbetalningen av lånet. Lånetiden förblir den samma, men lånesumman minskar. Då du betalar extra på ditt lån täcker betalningen först fakturan som förfaller. Därefter registreras den extra inbetalningen som extra avbetalning på lånet.

Vid betalning av fakturan i internetbanken får du möjlighet att lägga till e-faktura.

Du kan lägga til autogiro i din internetbank. Skapa ett nytt avtal och sök efter Lea bank. För att skapa avtalet, använd OCR-numret från den senaste fakturan. Fakturan hittar du på Min sida.

Vid betalning får du möjlighet att upprätta autogiro.

Vi rekommenderar att du sätter en beloppsgräns för uttaget som täcker minst två gånger ditt avbetalningsbelopp.

Observera att det kan ta några veckor innan autogirot är aktivt och du kommer därför att kunna få nästa månads faktura via e-post.

Om du inte kan betala din faktura senast på förfallodagen får du så småningom en påminnelse och en påminnelseavgift tillkommer. Avgiften tillkommer på nästa faktura. Om du betalar den förfallna fakturan innan påminnelsen förfaller, fortsätter lånet som vanligt.

Om du har upprättat Autogiro är det viktigt att kontrollera beloppsgränsen så att uttaget går som det ska när du får pengar på ditt konto. Om gränsen inte är tillräckligt hög för att täcka två delbetalningsbelopp riskerar du att uttaget inte går igenom.

Om du inte betalar efter att du fått en påminnelse får du så småningom ett meddelande om uppsägning av din kredit i förtid. Du har då 30 dagar på dig att rätta till försummelsen på lånet innan hela låneavtalet i värsta fall sägs upp och hela lånet ska betalas tillbaka.

**KOM IHÅG **att om du har förlorat eller haft en väsentligt minskad inkomst och har tecknat försäkring på lånet kan du ha rätt till ersättning.

Om ditt lån har skickats till bankens inkassobolag uppmanar vi dig att kontakta företaget för att höra dig för vilka möjligheter som finns.

Vi rekommenderar att du kontaktar Lowell via Min sida: https://www.lowell.se/

Ansökningsprocessen

Du får omedelbart svar på din ansökan och får veta hur mycket du kan låna.

Normalt får du pengarna på ditt konto i en annan bank inom en eller två bankdagar från att vi tagit emot din ansökan och godkänt alla dokument.

För att få ett lån:

  • Du får inte ha några betaliningsanmärkningar eller utmätningsskulder.
  • Du måste vara över 23 år, men inte äldre än 70 år.
  • Du måste ha bott i Sverige i minst tre år.
  • Din inkomst måste vara minst 15 000 kronor i månaden.
  • Du måste ha tillräcklig återbetalningsförmåga för at kunna betala de månatliga avbetalningarna på ditt lån.

Et privatlån kan användas til exakt vad du vil. Vi kräver inte att få veta vad lånet kommer användas til.

Nej, vi kräver inte att få veta vad du använder lånet till.

Kreditvärdighet är en av metoderna som banken använder för att bedöma kundens betalningsförmåga. Metoden utnyttjar statistiska uppgifter och grundar sig på ansökningsdata, information från kreditföretag samt din betalningshistorik eller dina nuvarande betalningsvanor. Den kan bland annat ge information om:

  1. Sannolikheten att lånet betalas tillbaka.
  2. Risken att lånet missbrukas.

Du fyller i en låneansökan på internet och får genast veta hur mycket du kan låna. Låneerbjudandet är inte bindande, du godkänner lånet först när du skriver under lånedokumenten elektroniskt. Vi går igenom ditt ärende och betalar ut lånet omedelbart om de angivna uppgifterna är korrekta. Du kan även ringa vår kundtjänst som hjälper dig att fylla i ansökan.

Du kan låna från 10.000 kronor till 500.000 kronor. Se här hur mycket du kan låna. Vi gör en individuell bedömning av hur mycket du kan låna. Om du lägger till en medsökande kan denne styrka din ansökan och du kan eventuellt få ett högre lånebelopp än om du ansöker om lånet ensam.

Det är möjligt att ladda upp nödvändiga dokument till låneansökan. Om du får ditt lönekvitto elektronisk i pdf-format kan du använda det i din ansökan. Kom ihåg att vi inte kan öppna lösenordsskyddade dokument. Du kan även spara pdf-dokumentet i bildformat och skicka det til oss. Om du inte har elektroniska dokument kan du skanna eller ta en bild på dem och skicka in dem. Se till att kvaliteten är bra så att dokumenten är lättlästa. Om du har frågor kring elektronisk signering eller uppladdningen av dokument, ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig genom processen.

Om du har laddat upp dokumenten i ansökan har vi tagit emot dem. Om du är osäker på detta kan du kontakta oss genom att ringa 08 509 285 00 eller skicka en mail till kundservice@leabank.se.

Ja, det är enkelt att lägga till en medsökande till ditt lån. En medsökande kan vara sambo eller make/maka som är registrerad på samma adress som du. Medsökanden måste uppfylla samma kriterier som huvudsökanden för att lånet ska kunna beviljas.

Om du vill betala tillbaka flere mindre lån som du har hos andra banker, kan du enkelt sköta återbetalningen hos Lea bank.

Gör så här:

  1. Fyll i låneansökan på hemsidan.
  2. Efter att lånet betalats ut kontaktar du den andra banken för att komme överens om återbetalningen.

För att höja ditt lån skickar du in en ny låneansökan. Ange det totala lånebeloppet du önskar inklusive ditt befintliga lån.

Avtal

Undertecknade avtal lagras elektroniskt hos Lea bank. En kopia av avtalet finns tillgängligt för kunden vid signering.

Lånavtalet är på svenska.